Paraty, Ilha Grande en onze laatste bestemming: Rio de Janeiro!

9 juni 2017 - Rio de Janeiro, Brazilië

Dag 119:
Vanochtend keken we uit het raam en baalde we een beetje. We hadden een boottripje op de planning staan, maar het was compleet bewolkt.. We besloten maar rustig te ontbijten en het nog even aan te kijken. Uiteindelijk begon het iets open te trekken en besloten we om toch maar gewoon te gaan en dat was maar goed ook, want de rest van de dag heeft alleen maar de zon geschenen :) We kwamen op de kade aan en we hadden blijkbaar tickets gekocht voor de meest luxe boot aan de kade met een zonneterras met ligbedjes :) Het was heerlijk vertoeven op de boot. We maakte een aantal stops, waarbij de eerste bij een klein eilandje was, waar heel veel vissen zwommen, dus je kon daar snorkelen. De tweede stop was bij een heel mooi strandje en daarna zijn we nog bij een blue lagoon gestopt. Er was ook een stop voor lunch, maar daar moest je extra voor betalen en dat was vrij duur, dus wij hadden van tevoren empanadas gekocht die we stiekem moesten opeten, want je mocht eigenlijk geen eigen eten meenemen. Na de boottour hebben we nog een beetje in het stadje rondgelopen en Milou en ik moesten onze vestjes nog even ophalen, want die waren we de vorige avond bij het feestje vergeten.. Helaas vond iemand die van Milou heel mooi en hadden ze alleen die van mij nog. 's avonds zijn we weer bij de eettentjes van het festival gaan eten. Deze keer hadden we ravioli, die echt vers was gemaakt, met verse ravioli en verse tomatensaus, dat verwacht je niet bij zo'n eetstandje, maar het was echt heel lekker. Na het eten gingen we naar een poppenshow. Het schijnt heel bekend te zijn en in verschillende kranten te hebben gestaan over de hele wereld, oa de New York Times. Het zaaltje was echt heel klein. In totaal konden er geloof ik 60 mensen in. De voorstelling was best apart. De bewegingen van de poppen waren heel menselijk nagemaakt en de poppen zagen er ook heel realistisch uit, wat het heel knap maakte. Er werd niet in gesproken. De verhalen waren nogal apart.. Dus ik weet niet of ik het echt leuk vond. Ik vond het wel leuk om gezien te hebben ;) Een verhaal ging over een vrouw die ineens transformeerde in een jongere vrouw en in een verhaaltje was een vrouw zichzelf aan het bevredigen... En beviel ze daarna van een soort lange doek... Ik ben in ieder geval weer een ervaring rijker :p Na de poppenshow zijn we terug gegaan naar het hostel en gaan slapen.

Dag 120:
Vandaag gingen we van Paraty naar Ilha Grande, een eilandje vlakbij de kust in Brazilië. We namen eerst de gewone lokale bus naar Angra dos reis en vanuit daar de boot naar Ilha Grande. Rond 5 uur kwamen we aan op Ilha Grande. Het is een autovrij eiland, dus je hebt er maar 1 klein dorpje en dat ziet er heel schattig uit. We moesten nog even op zoek naar een hostel, want we hadden nog niets geboekt en nadat we die gevonden hadden gingen we ergen wat eten. Het was daar happy hour, dus we konden gelijk vrij goedkoop Mojito's drinken ;) Na het eten was het plan om gelijk naar bed te gaan, maar volgens het meisje die in het hostel werkt is juist donderdag de perfecte avond om te gaan stappen en was er een leuk feestje in een hostel wat dichter bij het strand. De plannen werden dus omgegooit en we hebben nog een potje gekaart en zijn vervolgens naar het feestje gegaan, wat erg leuk was. De locatie was echt best wel vet, want het lag aan het water, dus de helft van het feestje was binnen en de andere helft was buiten op een soort steiger. Ik weet niet meer waarom, maar we hadden een houten kip meegenomen uit het hostel en die hebben we meegenomen naar het feestje. De kip was alleen ook heel erg geliefd bij een hond die ook in het hostel op het feestje rondliep, dus de kip kwam een beetje gehavend terug :p

Dag 121:
Vandaag wel weer een beetje brak.. Het ontbijt heb ik weer overgeslagen en toen ik Elise spullen hoorde pakken heb ik de moed bij elkaar geraapt om uit bed te komen en ben ik samen met haar naar het strand gegaan. Milou lag nog te slapen. Onderweg bij een restaurantje op het strand nog even ontbeten, met twee hele vissen :p Ik had zin in vis, maar dit was wel heel veel van het goede. Vervolgens moesten we nog een stukje door het bos lopen en kwamen we uit bij een heel mooi en rustig strand! We hebben daar de hele middag lekker vertoefd, muziekje geluisterd, geslapen. Het was perfect weer, dus het was heerlijk op het strand. Rond half 5 begon het af te koelen en zijn we terug gegaan. Omdat we geen zin hadden om weer 3 kwartier terug te lopen namen we de taxi boot, waarmee we in 5 minuten terug waren :p In het dorpje hebben we nog een ijsje gehaald. Super chill, want je kan hier zelf je ijsje samenstellen en je betaald voor het gewicht. Lekker veel warme chocoladesaus dus :p Na het ijsje heb ik in het hostel nog even met Tim geskypt en daarna even opfrissen en pizza eten. Na het eten hebben we nog even rond gelopen in het dorpje, wat winkeltjes gekeken en daarna ben ik naar bed gegaan. Ik heb ik bed nog even serie gekeken en toen gaan slapen.

Dag 122:
Vandaag zijn we een wandeltocht gaan doen naar een mooi strand hier op het eiland. De wandeling was een stuk pittiger dan ik had verwacht. We moesten eerst een behoorlijke bult over, dus behoorlijk stijgen en daarna weer behoorlijk dalen. Toen kwamen we aan op een eerste strandje, maar deze was niet heel mooi, dus we zijn doorgelopen naar een volgend strandje, deze was wel redelijk, maar we wilde ons einddoel nu ook halen: Mendes Lopes. Dit strand lag aan de andere kant van het eiland, maar omdat het nogal een rare vorm heeft was het maar 20 minuutjes nog lopen. We moesten wel weer een bult over, dus weer stijgen en dalen. Onderweg kwamen we ook nog een soort aapjes tegen die we nog niet eerder hadden gezien. Ze waren heel klein en hadden een soort kuifjes op de wangen :p Toen we daar aankwamen was de wandeling zeker wel de moeite waard geweest, het was een heel mooi strand, met heel zacht wit zand :) Het waaide daar wel heel hard, waardoor er hele hoge golven stonden, dus ook een hoop surfers. We hebben een tijdje daar gelegen, maar op een gegeven moment werd het wel wat te koud met de wind, dus zijn we terug gegaan naar het vorige strandje, waar het een stuk minder winderig was, maar waar de zon al achter de berg verdween.. We zijn dus uiteindelijk rond 4 uur maar terug gegaan met de taxiboot naar het dorpje. Onderweg naar het hostel hebben we wat boodschappen gedaan en we hebben in het hostel gekookt en kaartspelletjes gedaan. We zijn rond half 10 nog heel even aan het strand een drankje gaan drinken en rond 12 uur gingen we naar de club hier op het eiland, maar wij waren letterlijk de enigen... Ze zeiden dat het later nog wel leuk zou worden, maar wij hadden geen zin om daar op te gaan wachten. Over 2 dagen naar Rio, daar zijn genoeg leuke uitgaansgelegenheden ;) Dus weer redelijk op tijd naar bed ;)

Dag123:
Vandaag was weer een rustig dagje. We zijn eerst rustig gaan ontbijten en vervolgens naar een strandje in de buurt gegaan.  We hebben daar even heerlijk op het strand gelegen en op het strand geluncht, maar na 2 dagen strand was ik er al snel klaar mee en ben ik terug gegaan naar het hostel om daar wat series te kijken. Na een aantal afleveringen kwamen Milou en Elise ook terug en Elise had onderweg een plek gevonden met een vrouwtje die massages gaf en na het vele lopen met de zware backpack hadden we daar wel behoefte aan, dus daar zijn Elise en ik heen geweest. Er kon er maar 1 tegelijk, dus ik heb eerst nog een boekje gelezen en op Elise gewacht toen ze klaar was. Daarna was ik aan de beurt en ik kwam echt helemaal zen weer het hokje uit en had helemaal geen last meer van mijn schouders :) (dat zou de dag erna weer helemaal verpest worden... ;)) Hierna zijn we bij een restaurantje op het strand wat gaan eten en we hebben daar een van de lekkerste pina colada's gedronken en het eten was ook super lekker. Er was iemand op de achtergrond muziek aan het maken wat ook heel lekker klonk en het feit dat je met je voeten in het zand lekker aan het eten bent is heel leuk! Na het eten hebben we daar nog een potje gekaart en vervolgens zijn we terug gegaan naar het hostel en gaan slapen.

Dag 124:
Vandaag was onze laatste reisdag voordat we naar huis gaan. We dachten dat we zo in Rio zouden zijn, maar dat viel een beetje tegen. We hadden om 10 uur de boot naar Angra dos reis en zouden om 11:10 aankomen, maar dat viel een beetje tegen, want de boot was er pas rond half 12. Alsnog genoeg tijd om de bus van 1 te halen, alleen moesten we nog wat dingen regelen: pinnen, want we hadden geen cash meer en lunch halen en blijkbaar was de bushalte zeker een half uur lopen... (wisten we van tevoren niet, want ons was het anders uitgelegd). Onze lekkere ontspannen schoudertjes van de dag ervoor waren dus weer helemaal verleden tijd... Halverwege vroegen we nog aan een man of hij de weg naar de busterminal wist en hij liep wel even met ons mee. We kwamen daar om 5 voor 1 aan, maar de tickets voor de bus van 1 waren uitverkocht.. Dus de volgende ging om 3. Er waren nog 2 andere meisjes die ook in ons hostel waren en die hadden een bus om 2. Die ging verder, maar stopte ook in Rio.. Dat wilde wij ook wel, maar omboeken lukte niet meer, dus we moesten gewoon tot 3 wachten.. Om 3 uur hadden we dus eindelijk de bus en die deed er 3 uur over, dus om 6 uur kwamen we aan in Rio, maar Rio is groot, dus we moesten ook nog een half uurtje met de taxi. Uiteindelijk kwamen we om 7 uur aan in ons hostel, wat wel een hoop goedmaakte, want ze hadden een zwembad en een sauna en zelfs een fitness, maar die stelde niet zoveel voor :p We gingen even douchen en daarna ergens nog wat eten. We hadden aan de vrouw in het hostel gevraagd waar we nog wat konden eten en we moesten een uber nemen naar een bepaalde plek en daar zouden veel restaurantjes zitten. Er zat er welgeteld 1, dus daar zijn we maar wat gaan eten. Het eten was goed, maar we moesten voor 9 uur bestellen en werden om half 10 al echt weggekeken, dus echt heel gezellig was het niet. Ze hadden er wel lekkere speciaalbiertjes. Ik had een donker Braziliaans biertje, die echt heel lekker was. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hostel, nog even wat dingetjes uitgezocht voor de volgende dag en toen zijn we naar bed gegaan.

Dag 125:
Vandaag zouden we de stad gaan verkennen, maar het liep allemaal iets anders. Elise had die nacht heel veel last van haar onderbuik gehad en wist bijna zeker dat ze een blaasontsteking had, dus wilde dat laten testen. We hebben dus ook in Brazilië een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis. Gelukkig was dat een hele goede kliniek waar ze goed Engels konden en Elise was snel aan de beurt. Helaas moest ze met uitslag van de test wachten tot vrijdag, maar het was bijna zeker dat het een blaasontsteking was, dus ze heeft daar antibiotica en pijnstillers voor gehad en daardoor ging het alweer een stuk beter. Aangezien we toch al in Copocabana waren besloten we het plan om te gooien en daar rond te lopen. We zijn eerst naar het strand gelopen en hebben daar in een strandtentje wat gegeten. Helaas geen prachtig weer, dus geen lekkere stranddag, maar we hadden onze bikini toch niet bij ons, dus dat maakte ook niet uit. We besloten verder de rest van de dag door de winkelstraat bij Copacabana te lopen. Ik heb nog een paar leuke nieuwe havaianas gescoord, want de oude heb ik hier helemaal stuk gelopen :p Verder nog een leuk shirtje. Vervolgens zijn we met de uber (uber is hier echt de uitvinding, veel goedkoper en je kan overal met wifi gewoon boeken) naar Lapa gereden. Dit is de uitgaanswijk hier en hier gingen we wat eten. We hebben uiteindelijk in een van de mega restaurants gegeten. Het was niet druk en het eten was goed. Het was wel een beetje vreemd dat ze in het restaurant waar we al wat hadden besteld vanuit het restaurant rondliepen met al bereidde gerechten waar je voor moest betalen.. Nee dankje!!?? We besloten om nog een potje te kaarten voor het eten kwam, maar de ober kwam de borden (hier deel je al je gerechten) al brengen. Ik zettte een bord aan de kant en toen de ober dat zag zette hij alle borden aan de kant en zette hij alle andere dingen zoals peper en zout op de tafel naast ons :p Toen we het eten kregen zette hij alles weer terug. Het eten was lekker. Risotto met zalm en gebakken kaas met honing :) Na het eten zijn we weer terug gegaan naar het hostel. We zijn in de party stad Rio, maar omdat je overdag zoveel doet ben je 's avonds echt gesloopt.. We besloten om donderdag maar 1 avond goed uit te gaan. In het hostel hebben we nog wat dingen uitgezocht voor de volgende dag (eigenlijk het plan van vandaag, maar dan iets meer volgepropt ;)). Daarna zijn we gaan slapen.

Dag 126:
Vandaag was een drukke culturele dag. We zijn naar de free walking tour gegaan in het historische centrum van Rio. Het was een drie uur durende tour, waarbij veel werd uitgelegd over de geschiedenis van Rio. De gebouwen in het centrum zijn niet heel mooi of bijzonder, maar door de uitleg was de tour echt heel leuk en interessant. Wat grappig was om te zien was dat ze hele oude gebouwen hadden, maar dat ze helemaal leeg stonden en dat er een modern kantoorpand aan vast stond. Omdat hier geen mensen meer wonen, maar alleen werken zijn hier blijkbaar heel vaak straatfeestjes met live muziek, omdat je toch niemand kan lastig vallen :p Ook interessant was om te horen hoe de favela's hier zijn ontstaan en die zijn ontstaan toen de slaven hun vrijheid kregen, maar verder niet geholpen werden of iets dergelijks, dus die zijn daar nu gevestigd. Verder liepen we langs een hele luxe bakkerij, waar we een taartje hebben gekocht die relatief duur was en niet heel bijzonder, maar ik kan nu wel zeggen dat ik een taartje heb gegeten in een hele beroemde bakkerij ;) De tour eindigde in Lapa bij de beroemde trappen van selaron. Een man die 4 jaar geleden is overleden heeft 20 jaar van zijn leven gewijd aan het verzamelen van tegeltjes van over de hele wereld en heeft daarmee deze trappen versierd. Het was heel gaaf om te zien en er zaten ook tegeltjes uit Nederland bij. Oa een aantal uit Amsterdam, een uit Zeeland, een uit Delft en een aantal verschillende spreuken in het Nederlands. Tijdens de tour hebben we een Duitse jongen ontmoet en met hem zijn we doorgelopen naar een soort huis die een ruine is geworden. Deze kun je beklimmen en dan heb je een mooi uitzicht over de stad. Bij de ruine liepen wel allemaal aapjes die plukjes haar uit hun oren hadden. Dezelfde aapjes hadden we op Ilha Grande ook al gezien, maar hier kwamen ze heel dichtbij. De Duitse jongen had een Braziliaanse simkaart, wat goed uitkwam, want dan konden we een uber nemen vanuit de ruine naar de suikerbroodberg. We werden afgezet bij de kabelbaan en met twee kabelbanen ging je van de ene naar de andere berg, waarvan de laatste de suikerbroodberg is. We besloten direct door te gaan naar de suikerbroodberg en vanaf daar de zonsondergang te bekijken. Het uitzicht was echt overweldigend. Helaas was het een beetje heiig, waardoor het uitzicht soms wat wazig was, maar het gaf ook wel weer een mooi effect. We hebben daar de zonsondergang bekeken en zijn daarna een verdieping omlaag gegaan en daar hebben we een ijsje gehaald en opgegeten bij nog steeds een mooi uitzicht. Het was inmiddels donker, dus je zag alle lichtjes van de stad. Na de suikerbroodberg hebben we een uber genomen naar ons hostel. Gelukkig konden we in het hostel diepvriesmaaltijden eten, dus we hoefde geen boodschappen meer te doen. Maar goed ook, want de supermarkt was 20 minuten lopen. En in Rio wordt het in rustige wijken wel afgeraden om in het donker nog rond te lopen. Na het eten ben ik verder gegaan met het sorteren van mijn foto's en daarna ben ik naar bed gegaan.

Dag 127
Vandaag is onze laatste volle dag hier in Zuid-Amerika aangebroken. We hebben hem nog even nuttig besteed. We moesten nog naar het hoogtepunt van deze stad: het christusbeeld en we zijn naar Botanische tuinen geweest. We begonnen met het hoogtepunt. We hadden een uber geboekt en met de uber werden we afgezet bij het treinstationnetje vanwaar je het treintje naar boven moest nemen. We waren net op tijd en konden nog net mee met de trein van half 10. Boven aangekomen had je een prachtig uitzicht over de stad (alweer) en het beeld was groter dan ik dacht. Iedereen die we erover hadden gesproken zei dat het echt tegenviel en dat hij maar heel klein was, dus daarom verwachtte ik ook iets kleins denk ik, maar hij was eigenlijk best wel groot en indrukwekkend. We hebben daar even rondgelopen en zijn toen met de uber naar de Botanische tuinen gegaan. Het was heel mooi opgezet en er was ook een pad met langs beide zeiden hele hoge palmbomen, wat best wel indrukwekkend was. We hebben in de Botanische tuinen wat gelunchd en we hebben wat rondgelopen en toen zijn we terug gegaan naar het hostel. Even een rustmomentje en toen zijn we daarna onze laatste keer uit eten geweest. We hadden een klein beetje haast, omdat het half 7 was en we om 8 uur een kroegentocht hadden, dus we hadden aangegeven dat we wat sneller wilde eten. Daar hadden ze goed naar geluisterd. Om 7 uur hadden we het eten op. Om 8 uur kwamen we aan bij de kroegentocht en we dachten dat we de enige zouden zijn tot er rond 9 uur nog 4 mensen aan kwamen zetten. Wij Nederlanders nemen het blijkbaar iets te nauw met op tijd komen ;) We kregen te zien hoe je een Caipirinha moet maken en toen gingen we door naar een soort straattentjes waar ze supergoedkopen Caipirinha's verkochtte, dus daar kochtte we er maar 1 van. Onze gids van die avond had een soort Braziliaanse wijn gekocht en daarmee gingen we een drankspelletje doen. Je moest een verhaal over jezelf vertellen die waar was en een die niet waar was en dan moest degene naast jou raden of het waar was, natuurlijk waren we gehusseld, want Elise, Milou en ik weten iets te veel van elkaar. Ik had een verhaal verzonnen dat mijn vader een Italiaan was en dat ik dus half Italiaans was en dat geloofde ze :p Ik heb dus in ieder geval goed mijn best gedaan op mijn bruine huid hier ;) Na het drankspelletje gingen we naar een samba club, waar alle Brazilianen ook echt Samba aan het dansen waren en daarna naar een club, waar ook live samba muziek was. Daar eindigde de kroegentocht. Na een tijdje hadden we wel genoeg van alle sambamuziek en zijn we naar een andere club gegaan. Hier werkt het zo dat als je naar binnen gaat ergens je een pasje of kaartje krijgt en dan betaal je daar de hele avond mee en aan het eind van de avond moet je betalen wat er op dat kaartje staat. Als je weggaat moet iedereen 1 kaartje weer inleveren. Ik kreeg per ongeluk 2 kaartjes in mijn handen geduwd, oftewel, de rest van de avond was gratis :p want toen we weggingen hebben we allemaal netjes een kaartje ingeleverd ;) Na een tijdje hadden we het gehad en zijn we met de taxi terug naar het hostel gegaan.

Dag 128:
Vandaag is het zover, we vliegen terug naar Nederland. De 4,5 maand reizen zit erop. Ik heb mijn spullen gepakt en mijn backpack is nog nooit zo compact ingepakt, omdat mijn hele toilettas leeg is en ik wat dingen achterlaat die ik hier echt stukgedragen heb. Ik ben nu mijn laatste blog aan het schrijven, wat betekend dat dit het einde is van mijn verhalen. Dus bij deze tot snel :)