Bonito en door naar Paraty

30 mei 2017 - Paraty, Brazilië

Dag 111:
Vanochtend hadden we een lekker uitgebreid ontbijt in het hostel. In Brazilië weten ze gelukkig wel wat een goed ontbit precies inhoudt :p Na het ontbijt hadden we even rustig de tijd om onze spullen te pakken, aan mijn blog te werken, te skypen, etc. Hierna zijn we doorgegaan naar een ander hostel. Dit hostel was prima, maar niet zo gezellig. Ze hadden niet echt een barretje ofzo waar mensen gezellig bij elkaar konden zitten en we hadden een ander hostel gezien die ook een zwembad had :) Dat andere hostel zag er inderdaad veel beter uit. Het zwembadje was echt superklein, maar je kan in ieder geval een verfrissende duik nemen. In het hostel kregen we wat uitleg over wat er in de buurt allemaal te doen is en er zitten wel een aantal dingen tussen die ons erg leuk leken. Voor de volgende dag hadden we in ieder geval een tour geboekt naar de grotten hier in de buurt. Milou en ik zijn daarna nog even het stadje ingegaan om onder andere te pinnen en de was weg te brengen en hebben gelijk even wat winkeltjes gekeken en we gaan zeker nog een keer terug, want ze hebben hier een hele hoop leuke winkeltjes. Na wat rondgelopen te hebben zijn we terug gegaan naar het hostel om eten te koken en daarna hebben we nog een drankje gedaan met een spelletje en zijn we naar bed gegaan.

Dag 112:
Vandaag moesten we weer vroeg op. Om half 8 werden we opgehaald voor onze grottentour. Het ontbijt was weer echt heel uitgebreid (komt echt omdat we nu in Brazilië zijn denk ik). Vervolgens werden we opgehaald door de taxi. Een jongen uit nieuw Zeeland die in hetzelfde hostel zit ging ook met ons mee. We gingen eerst naar een grot met heel veel gek gevormde stalegnieten en stalegtieten. We moesten wachten tot onze tour begon, maar er werden op dat moment ook papagaaien gevoerd. Die vlogen daar gewoon in het wild, maar doordat ze ze daar voerde kwamen ze heel dichtbij en waren ze helemaal niet bang. Op een gegeven moment stonden Milou en ik best wel dicht bij elkaar en toen vloog er eentje letterlijk tussen ons door. Voordat we de groot ingingen moesten we een soort bouwhelm weer op en daarna gingen we naar de grot. De weg naar de grot toe was ook mooi, want we moesten over een soort wandelbrug er naartoe. We hadden geluk, want er waren twee aardige vrouwen uit Sao Paulo (waarvan eentje sowieso het een en ander had laten opspuiten), die goed Engels konden en alles voor ons vertaalde, waardoor de tour echt heel interessant was. Er werd uitgelegd hoe alle rotsformaties gevormd werden, wat over de dieren die er leven, waarom de rivieren hier in de buurt allemaal zo helder zijn. Het was best wel interessant. Toen we terugkwamen werden we gelijk naar de andere grot gebracht waarin een soort meer was met heel helder blauw water, wat echt heel vet was om te zien. Hier hadden we ook weer een tour met dezelfde vrouwen uit Sao Paulo, waardoor we weer een soort Engelse gids hadden ;) Na deze tour gingen we met de taxi terug naar het hostel. We hebben bij de supermarkt lunch gehaald en vast boodschappen voor avondeten en hebben in het hostel uitgebreid geluncht. Daarna had ik nog tijd om even met mijn zusje te skypen. Die avond zijn we nog even het stadje ingegaan en we hebben ook in de stad wat gegeten. Een heel leuk en goedkoop restaurantje, waar ik uiteindelijk iets van rauw vlees heb gegeten. Het was heel lekker, maar echt rauw vlees is hier normaal niet zo'n heel strak plan. Gelukkig ben ik er niet ziek van geworden. Na het eten hebben we in het hostel nog een drankje gedaan met zelfgeplopte caramelpopcorn :)

Dag 113:
Vandaag wilde we eigenlijk naar een soort strandje aan de rivier, maar omdat het voordat wij kwamen zo hard heeft geregend stond de rivier te hoog, dus dat werd hem niet. Uiteindleijk was het dus een dagje dat we niet zoveel konden doen, want we hadden ook niks geboekt. Elise en ik zijn uitiendelijk uit gaan zoeken of we ergens mountainbikes konden huren, maar we kwamen er na een heel eind lopen achter dat je dan alleen naar die strandjes kan fietsen die dicht zijn.. Wel konden we een mountainbiike tour doen, dus Elise en ik gaan dat vrijdag doen. Morgen gaan Milou en ik snorkelen. Tijdens de zoektocht naar fietsenverhuur hebben we gelijk even een cadeautje en wat versiersels voor Milou gehaald, want die is zaterdag jarig. Verder bestond de dag uit lunch halen, series kijken, in de zon relaxen, zwemmen in het iniminie zwembadje en koken voor avondeten. Milou had gezien dat er hier in Bonito een squashbaan zat en blijkbaar zat die ook super dichtbij, dus na het avondeten zijn Elise en ik nog gaas squashen. Voor het eten hadden we al gereserveerd, wat best een gedoe was, want ze spraken daar echt alleen Portugees, dus met mijn kleine beetje Spaans kom je hier nergens.. Gelukkig hebben we google translate :D Het squashen ging echt goed. Ik had verwacht dat na 4 maanden niet squashen ik het wel een beetje verleerd zou zijn, maar helemaal niet. Het was wel echt bloedheet in de sportschool, want ze hadden geen airco.. Ik heb het nog nooit zo warm gehad tijdens het sporten, maar het was wel echt heel leuk om weer te doen.

Dag 114:
Vandaag gingen Milou en ik met nog een ander meisje uit het hostel die op dezelfde kamer slaapt snorkelen in de rivier. Na het ontbijt werden we opgehaald en was het een uurte rijen naar de plek waar onze trip begon. We kregen eerst een wetsuit en snorkel en duikbril en vervolgens moesten we een klein stukje rijden in een jeep. De jeep zette ons af en vervolgens was het nog 2 km lopen naar de rivier. Het was echt super warm, want we hadden dat dikke wetsuit al aan en die wilde je ook niet uittrekken, want dan werd je aangevallen door duizenden muggen. Toen we aankwamen bij het punt waar we het water ingingen zag je al hoe helder het water was. Je kon heel duidelijk de bodem zien en de visjes zien zwemmen. Er zaten ook heel veel van die visjes die je huid opeten. Vooral de dooie huid in mijn wond vonden ze erg lekker :p Toen iedereen het water in was begon het snorkelen.We deden eerst een rondje in een klein meertje en vervolgens over de rivier. Je zag best veel verschillende soorten vissen en ze waren ook best wel groot, sommige denk ik net zo lang als je onderarm en hand bij elkaar. Na een stuk snorkelen moesten we even het water uit, omdat er een soort klein watervalletje was waar we omheen moesten lopen en vervolgens gingen we weer verder totdat we op een plek kwamen waar het water wat dieper was. Op de meeste plekken was het nog geen 2 meter diep en je mag de grond niet raken. Op deze plek waar het water dieper was konden we lekker zwemmen en duiken, alleen is dat wat lastig met een dik wetsuit. Ik besloot om mijn bovenste gedeelte uit te doen en even lekker in het zonnetje te liggen :) Na een kwartiertje gingen we weer verder tot het einde van de trip. Omdat het zo geregend had was de Rio da Prata waar we op uitkwamen niet helder, waardoor we dat gedeelte oversloegen. We liepen weer een stukje en je zag het heldere water van de rivier waar wij in hadden gezwommen overgaan in een troebele bruinblauwe rivier. Echt heel apart om te zien. Uiteindelijk kwamen we bij de plek waar ze onze droge spullen hadden gebracht, zodat we ons daar om konden kleden en vanaf daar zijn we met de jeep terug gereden naar het beginpunt. Het was echt leuk het snorkelen. Heel anders dan duiken in de zee, je ziet hele andere vissen en ook als je af en toe even bovenkomt met je hoofd dan zie je dat je in een rivier midden in een jungleachtige omgeving zwemt. Na het snorkelen zijn we meteen terug gegaan met de taxi. We hadden gelukkig broodjes meegenomen, want we hadden mega honger ;) Toen we terugkwamen hebben we nog wat gerelaxed, boodschappen gedaan voor avondeten, gegeten en nog meer gerelaxed. Tussendoor hebben we nog een kort wandelingetje gemaakt. Elise had een korte route dichtbij de stad opgezocht. Halverwege raakte we alleen een beetje verdwaald en moesten we de grote weg weer terug zien te vinden. Op een gegeven moment kwamen we bij een heel krakkemikkig huisje waar een man met een kettingzaag hout stond te zagen, om ons heen waren allemaal blaffende en grommende honden. Blijkbaar waren we in iemands achtertuin beland.. We hadden twee keuzes: De man met de kettingzaag roepen en vragen of hij z'n honden in toom kon houden of weglopen en nog steeds verdwaald zijn en de kans op een beet van een van de niet zo blije honden. We kozen voor optie 1. Gelukkig was het een hele vriendelijke man. Hij riep zijn honden en we konden via zijn huis naar de hoofdweg komen. Wel een beetje gek om door iemands huis heen te lopen en blijkbaar was dit ook wel een wat mindere wijk, want het waren allemaal oude, half ingestorte huizen.. Zo'n wandeling gaan we dus niet nog een keer doen.Toen we terug kwamen ging ik weer serie kijken. Ik zou bloodline (serie) kijken tot aflevering 9, zodat Milou en ik in de bus samen verder konden kijken, want op mijn tablet lukt downloaden niet, dus ik kan alleen op de wifi kijken. Helaas kon ik niet zo goed stoppen met kijken, dus ben ik inmiddels bij aflevering 12... Dat wordt maar weer muziek luisteren en slapen in de bus denk ik :p

Dag 115:
Vanochtend konden we uitslapen, maar helaas is ontbijt hier tot 9 uur, dus moet je alsnog best wel vroeg op. Na het ontbijt hebben we in de zon bij het zwembadje gelegen en bruin geworden. Ik heb nog even met Tim en zijn ouders geskyped, totdat mijn laptop uitviel en ik ben begonnen met het uitzoeken van foto's, want dat zijn er heel erg veel... Elise en Milou hadden ondertussen een lekkere lunch gemaakt en na de lunch gingen Elise en ik de mountainbike tour doen. Toen we daar aankwamen bedachten we dat het handig was geweest om geld mee te nemen, want we wilde nog wat voor Milou haar verjaardag halen. We waren heel vroeg, dus we besloten om aan de gids te vragen of we even heen en weer mochten, omdat we wat vergeten waren en dat was geen probleem :p We kregen eerst een mooie bandana om, maar nog geen helm, dus met de verschrikkelijk lelijke bandana fietsten we door het dorp terug naar het hostel en vervolgens weer terug. We kregen een helm en we gingen beginnen aan de mountainbike tour. Het stelde niet heel erg veel voor. Het was maar 14 km, waarvan maar 7 off-road.. maar het was alsnog wel leuk. Het eerste stuk was over de hoofdweg en toen kwamen we aan bij een soort meertje waar je kon zwemmen en activiteiten zoals stand-up paddling kon doen. Eerst moesten we nog even een boom planten. Dat was onderdeel van de tour. De gedachtte is mooi. Onze gids vind dat omdat toeristen in Bonito zoveel gebruik maken van de natuur, dat ze ook wel iets terug mogen geven en de bomen houden de aarde vast, waardoor de rivieren helderder blijven. Hij deed dit nu al voor 7 jaar en hij had in totaal met de toeristen al meer dan 6000 bomen geplant. Na het bomen planten gingen we een stuk  off-road fietsen, wat best tof was. Heel veel stukken stonden ook onder water door de vele regen van een paar dagen terug. We moesten ook over een bruggetje over het water heen fietsen. Na dit stukje fietsen mochten we de wateractiviteiten gaan doen. We gingen eerst stand-up paddelen en je had een soort zipline, waar je vanaf kon en je kon je dan laten vallen in het water. Het was best leuk. Na daar even lekker afgekoeld te zijn, zijn we terug gegaan naar het startpunt en vanaf daar terug naar het hostel. Onderweg nog even wat slingers gekocht voor Milou en een mega goedkoop alcoholisch drankje die ze 's ochtends moet drinken. Het moet bijna wel vies zijn, waant het was 1 euro en er zat 38 % alcohol in.. :p Toen we terug kwamen had Milou alle groenten al gesneden en moesten we alleen nog even koken en konden we eten. Na het eten hebben we nog een tijdje met de vrouw van het hostel, die vanalles vertelde over hoe de situatie is in Brazilië en dat het best moeilijk is om hier te leven, omdat de regering niks doet met het geld. Ook vertelde ze ons waar we morgen (op Milou haar verjaardag) leuk kunnen stappen en we konden nog een tour boeken voor morgen. Omdat de strandjes nog steeds dicht zijn en we wel wat wilde doen hebben we een tour naar watervallen geboekt, wat net wat verder weg is. Je kan daar als het goed is ook zwemmen, dus dat is wel leuk :) Verder hebben nog wat gekaart met het Zweedse meisje die ook mee was snorkelen en nog een Duitse jongen. Toen nog even gewacht totdat Milou eindelijk ging slapen, zodat wij de boel konden versieren. Ik had behoorlijk pijn aan mijn wangen, want de balonnen waren mega hard..

Dag 116:
Vanochtend ben ik snel opgestaan om de laatste dingen klaar te zetten voor Milou haar verjaardag. De taart met de kaarsjes. Toen Elise appte heb ik de kaarsjes geprobeerd aan te steken, alleen werkte de lucifers niet helemaal mee :p Waardoor Milou ondertussen al door had wat we aan het doen waren ;) Na het ontbijt (wat voor Milou uit een gigantisch stuk taart bestond) werden we met het busje opgehaald. Het was een uurtje rijden naar de watervallen. We kregen daar hele mooie waterschoentjes en toen startte de tour. We gingen eerst een wandeling doen langs allemaal watervallen, waarbij je ook bij alle watervallen kon zwemmen, wat echt leuk was. 1 waterval kon je ook onder, waardoor je een gigantische douche had. Na 3 watervallen te voet gehad te hebben gingen we naar 1 waterval nog met een raft. Na een rustig boottochtje liepen we terug en was het tijd voor lunch. De lunch was echt super lekker. Heel veel keuze en heel veel groenten :) Tijdens de lunch zaten we met andere mensen aan tafel (Braziliaanse tokkies), omdat het hele lange tafels waren. Op een gegeven moment hadden we door dat ze ons de hele tijd aankeken en moesten lachen.. 1 vroeg waar we vandaan kwamen en toen begonnen ze nog harder te lachen. 1 was zelfs foto's van ons aan het maken, wat echt mega onbeschoft was. In ons groepje zat ook een Portugese man die ook Engels kon, dus we vroegen aan hem of hij wist waarom die mensen zo aan het lachen waren. Hij draaide er heel erg omheen en vertelde ons alleen dat het hele nare Braziliaanse mensen waren uit een bepaalde buurt, de tokkies van Brazilië dus.. Hij gaf zelfs aan dat hij eigenlijk bij hen in het groepje zat, maar dat hij heel graag wilde ruilen, omdat het zulke nare mensen waren. Na de lunch zijn we gelijk gegaan, want we voelden ons niet echt op ons gemak en zijn we aan het zwembad gaan liggen, die daar ook was. Tussendoor konden we nog naar de rivier om vanaf een laag watervalletje af te kanoën en van een zipline af te gaan om jezelf dat los te laten in het water. Daarna nog heel even aan het zwembad gelegen en toen was het alweer tiijd om terug te gaan met het busje. Ik was op de heenweg behoorlijk wagenziek geworden, omdat de stoelen heel hoog zijn en je dus niet door de voorruit kon kijken. Ik vroeg daarom of ik voorin mocht zitten. De chauffeur zei eerst dat we achteraan moesten zitten, maar toen zij ik: pero (betekend maar) en toen wees ik naar mijn buik en deed ik na hoe ik zou overgeven. De chauffeur hoefde niet na te denken en zei gelijk: Okeeee!!! Hij had liever geen kots in zijn busje denk ik :p Toen we terugkwamen hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten: pizza ;) en zijn we gaan koken. We hadden Milou die ochtend een heel goor drankje gegeven van 39 % die maar 1 euro kostte.Het was zo ranzig, dat we ook maar een fles vodka hadden gekocht die we konden mixen met 7-up (terwijl we vodka ook heel vies vinden ;)) We waren kaartspelletjes aan het doen en er zat een Braziliaan in ons hostel die vroeg of hij ook een beetje van onze vodka mocht. We zeiden dat hij dat gore drankje mocht, maar die hoefde hij niet. Het was een beetje gek communiceren met hem, omdat hij totaal geen Engels kon, het ging dus via de google translate. Mij kon hij verstaan als ik wat in het Spaans zei, maar hij kon niks terug zeggen. Het is een beetje als Duits en Nederlands. Wij kunnen Duits redelijk verstaan, maar spreken is lastig. Uiteindelijk gingen we nog de stad in. De Braziliaan ging ook mee, wat de communicatie nog lastiger maakte, want we hadden geen internet meer. Het was een gezellige avond. Elise had voor Milou geregeld dat er live een verjaardagsliedje voor haar werd gezongen (terwijl ze eigenlijk niet meer jarig was en Milou en ik hadden in een kroeg een paar Brazilianen leren kennen die overduidelijk homo waren. Eentje had een gestreepte strakke trui aan met een korte tuinbroek die duidelijk voor een vrouw bedoeld was, maar ze waren wel heel erg aardig. ik heb een tijdje met een van hen staan praten en ik was ervan overtuigd dat het een meisje was. Milou lachtte me keihard uit, want het was gewoon een jongen, maar dan behoorlijk vrouwelijk gekleed. Toen ik achteraf nog een keer naar hem/haar keek was het inderdaad wel duidelijk dat het gewoon een jongen was :p Uiteindelijk zijn we naar huis gegaan en konden we nog 4 uurtjes slapen voordat we op moesten staan om uit te checken.

Dag 117:
Vandaag gingen we van Bonito terug naar Campo Grande, omdat we de dag erna een bus hadden vanaf daaar. Ontbijt hebben we vanochtend maar even overgeslagen, want dat is maar tot 9.. Dus om 10 uur ging de wekker. We hadden onze spullen gepakt en hoopte op de bus van 12 uur, maar we hadden daar nog geen tickets voor. Gelukkig is het laagseizoen en was het dus geen probleem. We stapte in de bus en om 6 uur kwamen we aan. De vrouw uit ons vorige hostel had ook contact met een hostel in Campo Grande. Het is van dezelfde organisatie, dus ze had duidelijk voor ons opgeschreven waar de taxi ons heen moest brengen. We werden daar al gelijk begroet met een bekend gezicht, want de vriend van de vrouw uit ons vorige hostel was daar aan het werk ;) We dropte onze spullen en zijn toen doorgegaan naar dezelfde sushi tent als de vorige keer. We bestelde wat anders, maar het was weer net zo lekker :) Na de sushi waren we behoorlijk gesloopt en zijn we gaan slapen.

Dag 118:
Vandaag was een lange reisdag. Na het ontbijt vertrokken we met een uber naar het vleigveld. We kwamen daar om 8:00 uur aan en kwamen erachter dat onze vlucht wat vertraging had, dus we moesten nog wat langer wachten en om 11:00 uur vertrok ons vliegtuig. Milou had wat series gedownload op haar telefoon en de vlucht duurde precies anderhalve aflevering (anderhalf uur dus ;). We dachten dat hij 2,5 uur zou duren, maar we zijn weer een uurtje opgeschoven richting Nederland, dus het verschil is nu weer 5 uur. De vlucht verliep soepel. We stapte uit, gingen even naar de wc en toen lagen onze tassen al op de band: En nu?? We hadden niks geregeld, omdat bussen niet online stonden en we eigenlijk niet in Sao Paulo wilde blijven. We vroegen bij een informatiepunt of we ergens bustickets konden kopen, dat kon alleen in de bus terminal en dat was aan de andere kant van deze hele grote stad. Hij kon ons wel vertellen hoe laat de bussen gingen: 10 uur 's avonds of 6 uur 's ochtends, maar we moesten toch bustickets halen, dus vroegen wat de beste manier was om bij de busterminal te komen en dat was met de taxi naar een metro station en de metro nemen. We dachten dat het een hele onderneming zou worden, de metro in een vreemd continent in een mega grote stad, maar het viel heel erg mee. De taxi chauffeur zette ons af bij de juiste metrohalte en er stond al precies aangegeven waar we heen moesten om kaartjes te kopen. Ik had een metrokaart gekregen op het vliegveld bij de infobalie, dus ik kon precies laten zien waar we heen moesten. Toen ik de halte moest opnoemen moest ik wel grinniken, want de naam was: Portugeasa Tietê: vanaf nu noemnden wij de halte dus: Portugese tieten :p We meosten even zoeken naar waar we heen moesten om de juiste metro te vinden, maar een kwam een goed Engels-sprekende man naar ons toe om te vragen of hij ons kon helpen, dus vroegen we aan hem waar we heen moesten. Hij kon ons vertellen waar we heen moesten, 3 minuten later kwam de metro al en we konden blijven zitten tot onze halte en de bushalte was daar precies naast. We hadden ook nog eens mazzel, want er ging om 16:00 ook nog een bus, dus we konden nog een uurtje lunchen en de bus in stappen. In de bus hebben Milou en ik weer wat series gekeken. Er moest natuurlijk wat tegenzitten vandaag en dat was inderdaad zo, want ipv dat we om 8 uur aankwamen (wat wij in ons hoofd hadden), kwamen we om 11 uur aan.. En we hadden dus ook nog steeds geen avond gegeten..  Toen we aankwamen in het hostel hebben we snel onze spullen gedropt en zijn we doorgegaan om wat te eten. Gelukkig waren er nog wat restaurantjes open :) En toen zaten we in onze lelijke, veel te comfortabele reisoutfit in een redelijk net restaurant om 12 uur 's nachts te eten :p Na het eten zijn we gelijk naar het hostel gegaan en gaan slapen.