eerste week Cuba

6 februari 2017 - La Habana, Cuba

Dag 1:
Het avontuur is begonnen. Ik ben in Cuba. Een land waar het allemaal net iets anders werkt dan baggage wilt verliezen. Dit zorgde voor een kleine hartverzakking, toen mijn baggage niet op de band verscheen. Ik was echter niet de enige. Na een uur te hebben gewacht op mijn baggage kwam ik erachter dat mijn baggage op de band van de vlucht uit Zwitserland kwam, tja, dat is natuurlijk heel logisch, maar gelukkig had ik mijn bagage en ik heb een taxi genomen naar mijn hostel, mega erg afgezet natuurlijk. Als je hier niet afdingt dan is je reis twee keer zo duur, maar ik was moe en wilde gewoon er zijn en ik kreeg wel gratis pinda´s in de taxi ;) Het hostel waar ik verblijf is heel gezellig. Ze hebben 17 bedden en die zijn eigenlijk altijd bezet, er is een bar boven waar ze voor 4 peso (iets minder dan 4 euro) avondeten hebben, die voor Cubaanse begrippen redelijk te eten is en ze maken heerlijke mojitos. Het is er daarom altijd heel druk en je leert super makkelijk mensen kennen. Toen ik aankwam was ik alleen helemaal gesloopt, dus ben ik na 1 drankje eigenlijk gelijk naar bed gegaan.

Dag 2:
Bij het ontbijt heb ik wat mensen ontmoet, een Duitser, een Nederlander en een Belg, met z'n vieren hebben we het centrum van Havana verkent. We hebben echt mega lang gelopen en zijn onder andere naar het Rum museum geweest, waar we een tour hebben gedaan en natuurlijk mochten we proeven achteraf :) Na een hoop geslenter zijn we terug gegaan naar het hostel en daar heb ik eten besteld. Rijst met vis en hier en daar een klein beetje groente. Ik ben mega blij met mijn vitaminepillen, want vitamines zijn hier heel schaars. s´ avonds was het heel druk bij de bar op het dakterras. Er was onder andere een Canadees die hier nu woont en werkt en hij heeft me wat restauranttips gegeven. Een paar gingen nog uit, maar ik was nog steeds behoorlijk gesloopt, dus dat sloeg ik even over. Ohja, en vandaag was mijn eerste keer zonder electriciteit.. Ze zijn de electriciteit aan het verbeteren hier in Cuba, alleen dat gaat nogal vaak mis, dus vanavond hebben we 6 uur zonder electriciteit gezeten. Ach, het was best gezellig met al die kaarsjes overal. Alleen douchen was wat onhandig ;) En ik heb voor het eerst sigaar gerookt, het schenen best wel goede te zijn, maar dat ik het nou zo fantastisch vind dat kan ik niet zeggen. Maar naar Cuba gaan en geen sigaar roken, dat kan natuurlijk niet.

Dag 3:
Vandaag heb ik voor het eerst in een oldtimer gezeten, een cabrio. Het was echt een gehobbel niet normaal, maar zo gaaf. We hebben een tour door de stad gedaan en werden afgezet aan de andere kant van het water. Er is een soort rivier en aan de andere kant van deze rivier is een kasteel met een vuurtoren die we heel graag wilde beklimmen. De vuurtoren was dicht, helaas. Maar het uitzicht over Havana vanaf daar was alsnog best wel gaaf. s' ochtens bij het ontbijt had ik met een meisje uit Londen afgesproken om naar een soort rumba feestje te gaan twee jongens uit een andere hostel die zij had ontmoet zouden ook meegaan. Dat begon om vier, dus we vertrokken om 4 uur vanaf het hostel om er vervolgens achter te komen dat het feestje niet op woensdag, maar op donderdag was. Zo gaat dat in Cuba. Je kan niks opzoeken en je hoort dat er leuke dingen en feestjes zijn via via, dan gaat er wel eens wat mis, maar goed. UIteindelijk hebben we ergens wat biertjes gekocht en zijn we naar de malacon (kustlijn) gegaan en hebben we daar op een muurtje gezeten. Daarna weer terug naar het hostel om daar te eten. Kip dit keer, de rest van de maaltijd was exact hetzelfde. Je moet hier trouwens een shitload aan zout over je eten gooien, want je krijgt letterlijk kip, rijst en hier en daar wat groente. Ook vanavond was het weer heel gezellig op het dakterras. We hebben wat cocktails gedronken. Rum is hier goedkoper dan water, dus ze zijn behoorlijk sterk ;) vanavond gingen we wel uit met het groepje waarmee we ook naar het andere feestje wilde. We gingen naar een salsafeestje, weer via via gehoord, dus het was een gok of er inderdaad wat zou zijn. Met zijn 6en gingen we in de taxi, een kleine oldtimer, dus het was behoorlijk knus. Eenmaal daar aangekomen bleek dat we veel te vroeg waren, de band begon om 12 uur en het was pas 11, bovendien leek het meer een soort theater, want er stonden spullen klaar voor een band met allemaal tafels en stoelen er omheen. Het zag er niet naar uit dat er mensen zouden gaan dansen. Verder waren we letterlijk de enigen... We namen maar weer een drankje met de hoop dat het wel leuk zou worden. En dat werd het, het werd steeds drukker en om 12 uur begon de band te spelen. Het was echte salsamuziek, echt heel leuk. Alleen vonden wij het een beetje vreemd dat bij zulke dansmuziek iedereen alleen maar zat en keek, dus besloten wij om gewoon te gaan dansen tussen de tafels en stoelen en iedereen volgde al snel ons voorbeeld. Beetje jammer dat het om 1 uur alweer was afgelopen... Wij besloten dat voor ons de avond nog niet was afgelopen en we zijn met 5 van de 6 in een nog veel kleinere taxi naar een of andere club gegaan. We kwamen daar en het was meer een soort van groot huis. Binnen leek het meer een soort amerikaans studentenhuisfeest, wat je in films wel eens ziet. De muziek was niet helemaal mijn ding, reageton, maar daar zullen we het mee moeten doen, want andere discotheekmuziek is er niet echt. Er was ook een grote tuin, waar ze een mega grote pizzaoven hadden en de pizza's waren echt goddelijk, wat best wel bijzonder is voor Cuba. Na de pizza zijn we naar huis gegaan, in een nog kleinere taxi.

Dag 4:
Ik heb zo slecht geslapen. We waren rond 3 uur terug in het hostel en om 6 uur besloot mijn kamergenoot om te vertrekken, dus dat betekende 3 uur slaap voor mij.. Gelukkig hadden we een stranddag gepland. Na het ontbijt zijn we met z'n drieen naar de bus gegaan, het meisje uit Londen, de Duitser en ik. De rij voor de bus was alleen echt intens lang. Toen de bus aankwam paste we er natuurlijk niet meer bij.. Er stond natuurlijk al een taxi klaar om de overgebleven toeristen naar het strand te brengen. Hij had plek voor 8, dus we moesten wel even 5 anderen vinden. Dat was geen probleem, binnen 5 minuten hadden wij de taxi vol. In de taxi was onder andere een meisje uit Zwitserland. Met haar hebben we een plekje opgezocht op het strand. Het water hier is zo blauw en de temperatuur perfect. De temperatuur van de zee is ook heerlijk, verkoelend, maar niet te koud. Een paar Cubanen kwamen op een gegeven moment met een hele rij met gekleurde vissen uit de zee in hun snorkelkloffie. We probeerden een gesprek aan te gaan met hem over de vissen. Het bleek dat ze al 4 uur aan het snorkelen waren en 10 vissen hadden gevangen om te verkopen. Cubanen doen echt alles voor wat zwart geld. Cubanen verdienen namelijk echt absurd weinig. 240 cup (dat is ongeveer 10 euro) per maand. Hier kunnen ze niet van leven, dus eigenlijk alle cubanen proberen zwart wat bij te verdienen, meestal via toeristen. Na een paar uur begon het superhard te waaien, dus toen zijn we weer terug gegaan. Ik ben even naar de wifiplek gegaan, 10 minuten bij ons hostel vandaan is een veld waar je wifi hebt. Je moet een kraskaartje kopen, waarop de gebruikersnaam staat en onder het krasveld je wachtwoord en per kaartje heb je dan 1 uur internet. Je kunt ze bij de officiele Wifi spots kopen, maar dat betekend vaak minstens een uur in de rij staan, want ook de locals hebben alleen op deze manier wifi. Als toeristen hebben daar natuurlijk geen zin in, dus sommige cubanen verkopen ze illegaal op straat. Het zijn dezelfde kaartjes, je hoeft alleen geen uur in de rij te staan. Je betaald alleen wel twee keer zoveel. Na wat kort contact met thuis ben ik terug gegaan naar het hostel en vanuit daar zijn we met een groepje naar een restaurant gegaan. Eentje die werd aangeraden door iemand anders uit het hostel, dus op hoop van zegen. Het was inderdaad redelijk te pruimen, maar veel verder dan een pizza kwamen we niet, dus weer geen gezonde maaltijd. Lang leve de vitamine tabletten. Na het eten hebben we nog kort in de bar gezeten, maar ik was zo moe, dus om 23:00 ben ik naar bed gegaan.

dag 5:
Om 8 uur werd ik wakker door mijn wekker. De eerste nacht dat ik echt goed geslapen heb. Blijkbaar had ik het nodig. Vandaag zijn we vertrokken naar Cienfuegos. Een plaatsje aan de andere kant van het eiland. We gingen met een taxi colectivo. Dit houdt in een taxi die je vanaf het hostel naar een andere grote plaats brengt, maar hij rijdt alleen als de taxi vol is, anders verdienen ze niet genoeg, of je moet extra betalen, maar dat wil je natuurlijk liever niet. Ik en de Duitser hadden allebei het plan om naar Cienfuegos te gaan. We moesten alleen nog 3 anderen vinden. Dat was ons al gelukt. Een paar dagen ervoor hebben we een tikje gekke sloveense meid ontmoet, die met twee vrienden ook daarheen wilde. We hebben haar daarna alleen niet meer gezien, dus we moesten haar die ochtend wakker maken om 9 uur om te vragen of ze nog steeds voor was, anders moesten we naar het busstation, hopen op een bus en anders daar mensen vinden die met ons een colectivo wilde delen. Dus ik probeer haar heel voorzichtig wakker te maken. Dat vond ze niet leuk. Ik denk dat ze me in het Sloveens heeft uitgescholden.. Achteraf heeft ze wel haar excuses aangeboden en zijn we heel gezellig met z'n 5en in de collectivo gestapt, heel knus, want we zaten met zn tweeen voorin voor 4 uur, maar we waren er! Uiteindelijk bleek dat de taxichauffeur ons bij het verkeurde hostel heeft afgezet. Eigenlijk was het niet echt een hostel, maar een casa particulara. Dat is een Cubaan die soms 1 en soms een paar kamers verhuurd aan toeristen, maar er zijn dus maar 2 bedden per kamer en je betaald per kamer. We kwamen hier pas achter nadat we hadden betaald. Gelukkig waren we met z'n tweeen en konden we de kamer delen, waardoor de prijs bijna hetzelfde was. Verder zag het er prima uit, dus we besloten het maar zo te laten. Nadat we onze spullen hadden gedropt ben ik opnieuw naar een Wifispot gegaan om even met Tim te bellen, wat redelijk goed verliep. Ik kon hem alleen niet horen, omdat er nogal veel geluid is van auto's enzo en mijn oortjes zijn kapot, maar ik was heel blij dat ik hem even kon spreken. Daarna heb ik een redelijk lekkere tosti gegeten en ben ik gaan informeren of er nog tours waren naar el nicho voor de volgende dag. Helaas helemaal volgeboekt, dus ik heb besloten om naar een meer te gaan morgen waar ze blijkbaar flamingo's hebben en daarna door het het strand. De taxi brengt je dan naar allebei en wacht op je voor 30 CUC per taxi. Terwijl ik door de stad liep kwam ik 3 andere Nederlandse meisjes tegen. Na een tijdje met ze gepraat te hebben vroeg ik wat hun plannen waren en die hadden ze nog niet, dus het plan is dat ze met mij en de Duitser meegaan naar het meer en naar het strand. Scheelt geld en het is natuurlijk een stuk gezelliger ;) Om 7 uur was ik weer terug in het hostel om daar te eten. Ik denk dat normaal nooit iemand daar eet, want ik kreeg echt een feestmaal. Rijst, brood, salade, gebakken rijst, vis een soort ander visgerecht, soep, black beans, sap, ijs, koffie en het was echt lekker. Ik had van tevoren gehoord dat je beter in casa particularas kan eten, omdat andere restaurand van de overheid zijn en vrij saai eten verkopen, nou dat klopt dus echt. Vandaag heb ik echter wel een paar leuke restaurantjes aan het water gezien, dus ik denk dat ik dat morgen ga proberen. 'S avonds ben ik nog even naar live muziek geweest en een cocktail gedronken, maar daarna weer redeliijk op tijd naar bed, want morgen gaat de wekker om half 7... de tour van 8 uur schijnt namelijk beter te zijn om flamingo's en andere vogels te spotten.

dag 6:
Weer superslecht geslapen, maar ik denk dat mijn lichaam een beetje begint te wennen aan weinig slaap, want ik was vandaag totaal niet moe. Om half 7 ging de wekker en om 7 uur stond ons ontbijt klaar. Heerlijk vers brood, dat ben ik hier echt gaan waarderen, want soms krijg je brood waarbij je iemand dood kan gooien, verder was het ontbijt zo'n beetje hetzelfde als in het andere hostel. Brood, boter, gebakken ei, een soort gekke jam en fruit met sap en koffie. Om 7:20 kwam de taxi ons ophalen, precies zoals we hadden afgesproken, we zijn doorgereden naar het hostel van de Nederlandse meisjes die we gister hebben ontmoet en daarna door Laguna Guanaroca om flamingo's te spotten. Ik hard er een hart hoofd in, want ze zeggen in toeristische gebieden wel vaker dat je dieren kan spotten en dat blijkt achteraf dan behoorlijk tegen te vallen. Daar aangekomen liepen we eerst een klein stukje door een soort bos en daarna kwamen we aan bij een soort meer. In de verte kon je de flamingo's al zien. We stapte in een klein bootje, waar 3 personen inpassen en een Cubaan om te peddelen. We konden echt super dichtbij de flamingo's komen en ze waren super roze, heel gaaf om te zien. Soms vlogen ze ook over het bootje. Verder hebben we nog pelikanen gezien, deze kwamen nog dichterbij :) Ook nog wat andere vogels gezien, maar daar weet ik de naam niet meer van. Na het boottochtje zijn we terug gelopen en daar stond onze taxichauffeur nog op ons te wachten. Vanaf het meer zijn we met z'n 5en doorgereden naar het strand. Tijdens het vogelspotten heb ik ook een oude Canadese vrouw ontmoet. De Nederlandse meisjes hadden haar al eerder ontmoet, dus ook zij haakte aan om mee te gaan naar het strand, maar dan in haar eigen taxi. Het strand was echt weer heerlijk, het was perfect weer en het zand was echt zand en met van die rieten parasolletjes :) Daar aangekomen kwam er een soort ober naar ons toe om te vragen of we wat wilde drinken, allemaal bestelde we een biertje en toen we die aan het drinken waren besefte we dat het pas 10 uur 's ochtends was. Acht, boeiend, op reis mag dat allemaal ;) Na een paar uurtjes zwemmen, zonnen, kaarten en kletsen wilde we terug naar Cienfuegos, echter was onze taxichauffeur ervandoor. Hij zou er om 13:00 uur zijn... na een half uur te hebben gewacht zijn we maar in een andere taxi gestapt. We voelde ons best lullig, want voor de rest van de rit hadden we nog niet betaald. Op de weg terug naar Cienfuegos kwamen we onze taxi tegen. Met wilde handgebaren hebben we hem laten stoppen en zijn we weer in onze eigen taxi gestapt. We hebben de andere taxichauffeur 5 cuc ipv 10 gegeven en degene met wie we de hele dag al waren 30 ipv 35. Beide vonden het geen probleem, dus probleem opgelost. Alle taxichauffeurs lijken elkaar hier ook te kennen, want ze zwaaien allemaal naar elkaar. Terug in Cienfuegos hebben we afgesproken met de Canedese vrouw en de meiden uit Nederland om vanavond samen ergens te eten. Verder hebben de Duitser en ik een trip geboekt naar Trinidad voor morgen, we gaan via el Nicho, dat is een waterval die heel mooi schijnt te zijn, dus ik ben benieuwd. Verder heb ik vandaag in mijn eentje wat door Cienfuegos gelopen. Er was een markt en omdat het zaterdag is was er een hoop live-muziek op straat en een hoop locals, het was een gezellige sfeer. Ik ben een stukje naar het water gelopen en daar heb ik een Duits meisje leren kennen. We hebben een tijdje gepraat over haar en mijn trip tot nu toe en over de overige plannen. Helaas moet zij weer terug naar Varadero om haar vlucht te halen, dus ze kan niet met ons mee, maar misschien gaat ze mee eten vanavond, zij heeft twee andere Duitsers ontmoet en ook zij zullen mischien aanhaken. Je moet hier echt een plek en een tijd afspreken, want bellen, appen of wat dan ook kan hier niet, dus we zullen zien of ze komen. Daarna ben ik terug gegaan naar de casa om te douchen en een blog te schrijven ;) Om half 7 hebben we afgesproken op het centrale plein om met z´n allen te gaan eten. De Canadese vrouw en de drie Nederlandse meisjes kwamen opdagen, het Duitse meisje niet. We hebben 5 minuutjes gewacht en zijn toen gegaan. Tja, bellen gaat niet, je hebt geen Wifi, dus het altijd maar op hoop van zegen. We zijn met z´n zessen naar een restaurant gegaan op aanraden van verschillende locals en ze hadden zeker gelijk, want het eten was heerlijk. We deelde 6 verschillende gerechten, omdat we van alles wat wilde proeven. We hadden lasagne, twee verschillende paellas, pork, verschillende groenten en een gerecht met kikkererwten. Alles was heerlijk en we hebben er natuurlijk ook weer cocktails gedronken. Ik zag een cocktail op een andere tafel en die zag er super lekker uit. Ik besloot hem gewoon te bestellen, dat was een slecht idee. Ik dacht dat er een randje suiker op zat, maar het bleek zout te zijn. Het was een cocktail met tomatensap en bier en rum. Vies was het nou ook weer niet, dus ik heb het maar wel gewoon opgedronken. Het was echt een gezellige avond. We hebben tot 10 uur in het restaurant gezeten en daarna afscheid genomen. De Nederlandse meisjes gaan ook naar Trinidad, dus wie weet kom ik ze nog tegen. Normaal gesproken zou je telefoonnummers uitwisselen, maar hier is dat vrij zinloos ;) Op de weg terug naar de Casa kwam ik het Duitse meisje van die middag weer tegen. Ze vertelde ons dat een van de mensen die zij daar heeft leren kennen naar het ziekenhuis moest voor een of andere infectie, dus vandaar dat ze niet mee ging met eten. Ze vroeg of ik zin had om mee uit te gaan met hen en daar was ik wel voor in. Ik ben samen met haar en de twee Duitsers die zij heeft leren kennen naar een feestje gegaan, wat volgens de Cubanane the place to be is, dus op hoop van zegen. We kwamen daar en het was echt heel anders dan verwacht. Ik denk dat we de gemiddelde leeftijd behoorlijk omlaag haalden. De gemiddelde Cubaan was daar 12 of 13 en allemaal dronken ze gewoon rum... We zijn een half uurtje gebleven en kwamen ook nog andere toeristen tegen uit Oostenrijk. Zij waren ook niet al te enthousiast, dus met z'n allen zijn we ergens anders heen gegaan. Ik en het Duitse meisje moesten alleen heel nodig plassen, dus zijn we met z'n allen naar een luxe hotel gegaan. Daar kwamen we erachter dat daar ook een feestje was, dus we besloten daar een tijdje te blijven. Na 1 uur was ik het zat en ben ik met het Duitse meisje en de twee andere Duitsers terug gelopen naar onze casa's. 3 uur lag ik op bed.

Dag 7
Om half 8 ging de wekker, dus ik heb niet super lang geslapen, maar gelukkig is de koffie hier vrij sterk, dus dat houdt me wakker ;) Na het ontbijt (helaas geen vers brood deze ochtend) werden de Duitser en ik opgehaald (wiens naam trouwens Nico is) om naar de el Nicho waterval te gaan en vervolgens door te reizen naar Trinidad. In de jeep was ook een man uit Oostenrijk en in de tweede jeep een koppel uit de US. We hadden echt een hele leuke gids. Hij kon goed Engels, waardoor het eindelijk een keer mogelijk was om echt een gesprek te voeren over de politieke en economische situatie in Cuba. Hij was er heel open over, dus ik heb van hem echt een hele hoop geleerd. Hij vond het systeem in Cuba goed. Tuurlijk is het niet perfect en de economische situatie is slecht, want het salaris van Cubanen is echt heel slecht, maar hij vind het wel goed dat de verschillen tussen de inwoners niet zo groot zijn. In Europa leven de daklozen naast de wolkenkrabbers met megaluxe appartementen, dat zal in Cuba nooit gebeuren. Bijna iedereen heeft een dak boven z'n hoofd, voedsel en school, studie, gezondheidszorg en alle sporten zijn gratis voor Cubanen. Ook lijkt het alsof alle Cubanen elkaar kennen. Ze groeten elkaar allemaal en ze kennen in elke stad wel iemand. De gids vertelde ons ook een hele hoop over Cuba. Over de natuur, over de manier hoe ze leven, etc. Hij liet ons onder andere wat basisscholen zien. In elke stad of dorp is een basisschool, een ziekenhuis of huisartsenpost en een club waar mensen kunnen dansen. Zelfs in een dorp met maar 20 inwoners. Na 2 uur rijden met af en toe een stop voor een mooi uitzicht kwamen we aan bij de waterval. Het was een half uurtje lopen en dan waren we er. Het was een mooie waterval, maar niet mega bijzonder. Het leuke was dat je er kon zwemmen. Na de waterval kregen we eten bij het restaurant die bij de waterval hoorde. Het eten was als altijd: rijst met zwarte bonen met dit keer kip. De kip was heerlijk. Iedereen had z'n eigen minikip :p Aan tafel zaten we ook met de twee Amerikanen en na de basis gesprekken die je altijd voert als je nieuwe mensen ontmoet ging het natuurlijk over Trump. Ook dit was best interresant. Ik heb in ieder geval veel politieke info opgedaan. Na de watervallen hebben we nog een stop gemaakt bij een koffiefabriekje en daar hebben we natuurlijk koffie gedronken, met natuurlijk rum ;) daarna zijn we doorgegaan naar Trinidad. Het was een super leuke trip. Niet persé voor de watervallen. Die waren mooi, maar het leukste van de trip waren de gesprekken met de guide en de hele natuur eromheen. Oh, en ik heb de nationale vogel van Cuba gezien ;) Helaas hebben ze alleen in Havana hostels in Cuba, dat maakt het wel lastig om Cuba in je eentje te bereizen. Verder heb je namelijk alleen casa particularas. Cubanen die legaal een of twee kamers verhuren aan toeristen. Maar je betaald 25-30 CUC per kamer. Het is goedkoper om er een te delen. Dit ga ik dus hier in Trinidad ook weer doen met Nico. Na Trinidad zijn onze plannen anders, dus ik hoop dat ik wat nieuwe mensen ontmoet met dezelfde plannen. Voor nu hebben we in ieder geval een hele mooie casa met een dakterras met uitzicht over de stad. En de andere man van onze trip slaapt in hetzelfde hostel, dus dat betekend wat meer aanspraak tijdens het ontbijt :) Voor het avondeten wilde ik gewoon ergens een snelle snack halen, echter kregen we goede tips van iemand voor een restaurant, waar ze ook snacks hadden, dus daarr zijn we heen gegaan. Toen we daar aankwamen bleek dat de Duitser iemand kende van het vliegtuig, een sloveen die nu werkt in Noorwegen met zijn vriendin uit Noorwegen en zijn broer die nu in China werkt. Het bleek een behoorlijk populair restaurant te zijn, want je kon blijkbaar binnen een soort pieper halen en die gaat dan vervolgens af als een tafel vrij is. De mensen die we daar voor het restaurant ontmoet hadden stonden blijkbaar al een half uur te wachten, wij besloten gewoon ook een pieper te halen en ondertussen hebben we wat met hen gepraat. Toen hun pieper af ging en er dus voor hen een tafel was, vroegen ze aan de ober of er misschien twee bijkonden en dat was geen probleem. Voor ons heel chill natuurlijk en het was gezellig om met een groepje weer iets te eten, maar ik voelde me wel vrij lullig tegenover de mensen die al meer dan een half uur stonden te wachten, terwijl wij er pas 10 minuten stonden. Het eten was goed. Ik had vis met groente en gefrituurde banaan. Alleen de banaan was vrij smaakloos en droog, maar verder goed gegeten. Na het eten ben ik naar huis gegaan. Ik was mega moe, omdat ik de nacht ervoor maar 3 uur had geslapen (alweer)... We hebben met de drie die we hadden ontmoet afgesproken om de volgende dag weer te gaan eten en daarna naar de cave te gaan, dit is schijnbaar een club in Trinidad waar ze geen reageton muziek hebben, maar normale muziek, dus ik kijk er nu al naar uit ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Petra van Wolfswinkel:
    6 februari 2017
    Wat een lang verhaal! Zo te lezen heb je het behoorlijk naar je zin. :) Veel plezier en tot over 2,5 week! xxx
  2. Henny Looijen:
    6 februari 2017
    Wat verwen je ons met zo lang verhaal. Ik kijk al uit naar de volgende.
    Geniet er van.
  3. Ruud en Jolanda:
    8 februari 2017
    Hoi Pauline,
    Al zoveel te vertellen in zo'n korte tijd.
    Dat belooft nog wat voor de rest van de reis ;-)
    Leuk dat je zoveel nieuwe mensen ontmoet.
    Groetjes Ruud en Jolanda
  4. Tonia Van 't Land:
    10 februari 2017
    Hallo Pauline. Wat leuk om op deze manier met jou mee te reizen, en te lezen wat je allemaal onderneemt. Maak je ook foto's om op deze site te plaatsen het lijkt me leuk wat beelden te zien van Cuba en jou belevingen...Ik wens je nog heel veel plezier op je reis en blijf je zeker volgen......
    Lieve groetjes, Tonia