de 5 daagse Salkantay trek

30 maart 2017 - Machu Picchu, Peru

Dag 54:
Daar gaan we. Om 4 uur werden we opgehaald om aan de Salkantay trek te gaan beginnen. In totaal 80 km, met pittige klimstukken, een van de zwaarste trekken naar Machu picchu en bijna 2 keer zoveel kilometers als de echte incatrail. Ik had wel zo mijn twijfels of ik het wel aan zou kunnen. Ik had thuis wel hardgelopen, maar echt getraind voor tochten als dit, dat hadden we niet. In het busje zaten nog 2 Nederlanders die we tijdens de Colca Canyon ook tegen waren gekomen en er zaten nog 2 andere Nederlanders waarvan de vrouw het nichtje bleek te zijn van 1 van die andere Nederlanders. Zij waren elkaar onbedoeld hier tegen gekomen, super toevallig. In het busje konden we nog even slapen. Volgens Milou ben ik 2 keer keihard met mijn hoofd tegen het raam aangeknald, maar dit heb ik zelf niet eens gemerkt, zo diep sliep ik :p Om 7 uur kwamen we aan bij ons ontbijt. Het eerste ontbijt was niet inbegrepen en moesten we betalen. Het stelde vrij weinig voor, want het was weer brood met jam. Onze tassen werden gewogen. In totaal mochen we namelijk 5 kilo aan de ezel hangen. Wij waren wat dat betreft een beetje verkeerd ingelicht, want wij dachten dat de ezels met ons mee zouden lopen en dat je altijd bij je spullen zou kunnen. Dat was echter niet zo. We hadden wel een klein probleempje, want we hadden geen extra tas om spullen in te doen. Gelukkig hadden we in Cusco mooie waterfleshouders gekocht, de rest moesten we dus maar in onze jaszakken proppen. Mijn tas inclusief gehuurde slaapzak was een kilo te zwaar, maar gelukkig deden ze daar niet moeilijk over. Opeens moesten we opschieten en het busje in. We waren zo gehaast het busje ingegaan, dat we er toen het busje al reed achterkwamen dat we niet voor het ontbijt hadden betaald :O Ik vond het best wel erg, maar het hele busje terug laten rijden om 4 sol te betalen voor een supervies ontbijtje vonden we ook wat te ver gaan. Na 40 minuutjes begon onze hike. Dag 1 viel mee, niet veel stijgen en dalen, vooral vlak en 16 km. Aangekomen op de campingplaats, vlakbij een besneeuwde berg, hadden we lunch en konden we het onszelf alvast wat moeilijker maken. We konden ervoor kiezen om een uur te klimmen (1,5 km) om een supermooi meer te zien. Tja, dat dan ook nog maar doen. Hierdoor werd dag 1 ineens een stukje minder gemakkelijk. Het stijgen was best pittig, maar het meer was super mooi, heel erg blauw. Helaas was het wat bewolkt, waardoor de berg op de achtergrond niet te zien was, maar juist die laag hangende wolken zagen er ook heel vet uit. We hadden een kwartiertje om van het uitzicht te genieten en om wat "familie foto's", volgens de gids waren we deze 5 dagen 1 grote familie, te maken. Helaas begon het op de terugweg te regenen, waardoor de stenen super glad werden. De terugweg was daardoor bijna nog lastiger dan de heenweg. Terug aangekomen bij de camping hadden we onze eerste happy hour, popcorn en warme chocomelk ;) Na het happy hour hadden we gelijk avondeten. Normaal gesproken hoef je dat echt niet zo snel achter elkaar, maar tijdens deze trek heb je echt 2 keer zoveel honger als normaal ;) Het avondeten was echt goed. We hadden onze eigen kok die met ons meereist tijdens deze trek en hij kon echt lekker koken. Heel erg gevarieerd en gezond, vooral goed veel eiwitten. Na het eten besloten we zelf een soort voorstelrondje te doen. Iedereen moest zich voorstellen, zeggen hoe oud hij/zij was, waar hij vandaan kwam en twee verhalen over zichzelf. 1 was waar, 1 was niet waar en dan moest de rest raden welk van de twee waar was. Vervolgens moest degene daarna alle namen van de voorgenoemde herhalen. Het was heel gezellig en er kwamen grappige verhalen naar voren. Hierdoor leerde je iedereen ook gelijk goed kennen. Hierna (om 9 uur) gingen we naar bed, want de volgende dag zou de zwaarste dag worden en we moesten om 5 uur opstaan. We hadden geluk, want onze tentjes waren opgezet onder een soort van overkapping, waardoor we niet bang hoefde te zijn voor doorgelekte tentjes door de regen. Het was wel behoorlijk koud 's nachts. Wij zijn letterlijk in onze wandelkleren van die dag in de slaapzak gaan liggen.

Dag 55:
Ik heb best wel lekker geslapen. Midden in de nacht moest ik nog wel een keer naar de wc en dat was een hele onderneming. Verder was ik mijn wekker van de vorige nacht vergeten uit te zetten en ging om 4 uur mijn wekker. Ik kon mijn telefoon zo snel niet vinden, dus de rest van de groep was niet heel blij met mij. Om 5 uur werden we wakker gemaakt en om half 6 ontbijt. Tijdens het ontbijt had onze kok pannenkoeken gebakken voor ons :D Op zo'n primitief kamp heb je gewoon de lekkerste ontbijtjes van allemaal. Om 6 uur begonnen we aan onze tocht naar de voet van de Salkantay. Het was een pittige tocht naar boven, van in totaal 3,5 uur. In totaal steeg je ongeveer een kilometer. Het eindpunt lag op 4600 meter. Ookal was het pittig, dit kon ik veel beter volhouden dan de Colca Canyon. Het was af en toe stijl, af en toe minder stijl, maar gemiddeld gezien een stuk minder stijl dan de Colca Canyon. Het verschil was alleen dat je nadat je het hoogste punt bereikt had nog in totaal 6 uur moest lopen. In totaal dus bijna 10 uur vandaag, 23 km in totaal. Het hoogste punt heeft normaal gesproken een prachtig uitzicht over de Salkantay berg, maar doordat het bewolkt was zag je daar vrij weinig van.. Nadat we een soort ritueel hadden gedaan voor de Pachamama (moeder natuur) volgens de rituelen van de Inca's (wat ik niet helemaal serieus kon nemen ;)) zijn we verder gegaan, vanaf nu alleen maar dalen, want ons einpunt was op iets minder dan 3000 meter. Helaas hadden we het met het weer niet echt getroffen, want we hadden veel regen vandaag.. De omgeving was heel mooi en afwisselend, want je ging van besneeuwde bergtoppen, naar een soort zwarte rotsachtige omgeving, naar een soort bosachtige jungle omgeving (in 1 dag). Na de top was het nog 3 uur lopen naar onze lunchplek en daarna moesten we nog 3 uur lopen naar onze campingplek. Daar aangekomen ging Milou gelijk op bed liggen, want die voelde zich niet lekker. Elise en ik voelde ons verbazingwekkend fit en besloten een biertje te halen en een potje te kaarten. Een Australische man en het Nederlandse stel besloten ook mee te doen. We speelde onder de tien en besloten er een prijs aan vast te maken. De verliezer moest een groot biertje (meer dan een liter) voor de rest van de groep kopen voor de volgende dag (dat zou een soort party avond worden). Degenen die als eerst meer dan 100 punten had was de verliezer. Alleen hadden ik, de Australier en de Nederlandse man het alledrie tegelijk, dus dat werden 3 liters bier voor de volgende dag ;). Ook vandaag kregen we weer happy hour met popcorn, kaaskoekjes en warme chocomelk en ook het avondeten was weer super lekker. Voor na het eten had het Nederlandse stel hints voorbereid. Het werden twee teams van 4 (de rest van de groep ging al naar bed). Ik zat met twee Denen en een Duits meisje in een team en we hadde dik gewonnen, wat betekende nog een biertje voor ons :p Na het hints spelletje deden we nog een potje kaarten, dit keer voor een twix, anders werd het wel heel veel alcohol de volgende dag ;) Hierna zijn ook wij maar naar bed gegaan. Het was hier al iets warmer, maar weer ben ik in dezelfde kleren naar bed gegaan. Best gek, want ik had dezelfde kleren dus voor 3 dagen en 2 nachten aan, zonder me om te kleden (alleen een schone onderbroek ;)).

Dag 56:
Vandaag konden we uitslapen, want we hoefde pas om 6 uur op te staan ;) Vandaag viel behoorlijk mee. In totaal hoefde we maar 5 uur te lopen en het was voornamelijk vlak. Het was wel 5 uur achter elkaar tot aan de lunch. Normaal gesproken loop je over een smal wandelpad aan de andere kant van de rivier, maar omdat daar 3 weken geleden een meisje was overleden door neerkomende stukken rots is deze wel afgesloten en loop je nu aan de andere kant van de weg over een onverharde autoweg (die voor auto's door neerkomende rotsen en watervallen ook nauwelijks meer bereikbaar is. Het was een mooie route, waarbij je langs een woeste rivier liep en heel veel watervalletjes moest oversteken. Ook kwam je op een gegeven moment heel veel verschillende soorten vlinders tegen en het was een soort jungleachtige omgeving. Na 5 uur kwamen we aan op onze lunhplek, waar onze kok weer een heerlijke lunch voor ons had bereid. Na de lunch werden we met een busje naar onze campingplek in Santa Theresa gebracht, daar hadden we even de tijd om ons om te kleden en spullen te pakken en toen gingen we door naar de warmwaterbronnen daar in de buurt. Het water was niet zo warm als de vorige warmwaterbronnen waar we zijn geweest, maar het was alsnog echt  heerlijk, vooral om je weer even een soort van schoon te voelen na 3 dagen in dezelfde kleren zweten, regen, modder, etc. We konden daar ook even douchen en in totaal hebben we daar 2 uur lekker vertoefd. De omgeving was echt prachtig, want de hotsprings lagen echt midden in de jungle achtige bergen. Na de hotsprings zijn we in schone kleren weer terug gegaan naar de campingplek, waar het weer tijd was voor happy hour. Dit keer hadden we extra bananen hapjes, super lekker ;) Een natuurlijk weer super lekker avondeten, waarbij we zelfs een toetje kregen dit keer. Geflambeerde banaan. Na het eten was het tijd voor party avond. We kregen een shotje inca tequila, wat echt super ranzig was en daarna was er tijd voor kampvuur. De muziek ging aan en iedereen stond te danzen rond het kampvuur. Het was heel gezellig en natuurlijk kregen we vanavond ook de shitload aan bier die we de avond ervoor hadden verdiend. Ook de cocktails waren niet duur. Toch moesten we ons wel een beetje inhouden, want de volgende dag moesten we wel weer een stuk lopen en ziplinen. Je kon bij de bar daar ook t-shirts kopen van de Salkantay trek voor nog geen 5 euro, dus een aantal, inclusief wij besloten zo'n shirt te kopen. Er zijn nog een paar mooie groepsfoto's met Salkantay shirts uit naar voren gekomen. Uiteindelijk waren Elise en ik de Spaanse muziek wel een klein beetje zat en blijkbaar konden we ook de telefoon aansluiten op de boxen, waardoor wee "ik leef niet meer voor jou", "vrij zijn" ,"pompen" en anouk konden meezingen, dit was voor de niet-Nederlanders wel wat minder leuk, dus besloten we weer wat meer internationale muziek te draaien. Uiteindelijk kwamen de gidsen ook erbij met ook gidsen van andere tours. Uiteindelijk was de Australische man echt mega dronken en hij viel 2 keer achterover met zijn hoofd keihard tegen de muur. Hij is uiteindelijk door de gidsen maar naar bed gegaan. Het was een gezellige avond en uiteindelijk zijn we als een van de laatste om 1 uur naar ons tentje gegaan.

Dag 57:
Gelukkig mochten we tot 7 uur slapen vandaag. We hadden weer een heerlijk ontbijt met pannenkoeken :) en moesten daarna afscheid nemen van onze kok. Vanavond zouden we aankomen in Aguas Calientes (machu picchu dorp) en daar zouden we in een restaurant eten. De dag begon vandaag met ziplinen. Omdat wij bij een andere organisatie geboekt hadden werden we gescheiden van de rest van de groep en gingen wij met een andere organisatie ziplinen, wat wel jammer was. Het begon al goed, want de organisator van het ziplinen vertrouwde de agency waar wij hadden geboekt niet en wilde dat wij hem direct zouden betalen en dan ons geld bij de agency terug zouden vragen. Ja dag, en dan dubbel betalen zeker. Gelukkig werkt boos worden hier vaak wel en na wat gezeik konden we uiteindelijk zonder betalen gewoon mee. Toen we daar aankwamen kwamen we een gids tegen die de avond ervoor ook bij ons kampvuur was. We moesten toch nog even wachten dus deden met hen nog een potje tafelvoetbal. Daarna werden we met z'n drieen met 4 gidsen meegenomen voor het ziplinen :p Het ziplinen was heel tof. Ik had het in Kroatie al een keer gedaan, dus voor mij was het niet super spannend, maar het uitzicht was fantastisch en aan het eind had je ook een soort loopbrug over de bossen heen. Na het ziplinen werden we afgezet in Hidroelectric, waar we de rest van de groep weer zagen en waar we lunch hadden in een restaurant. De australische man voelde zich blijkbaar echt heel beroerd (eigen schuld) en lag te kreperen op een bankje. Vanaf nu werd het allemaal wat minder in de middle of nowhere en wat toeristischer (tja, we komen steeds dichter bij machu picchu). Na de lunch moesten we nog 3 uur lopen naar Aguas Calientes. Het was een hele mooie route. Je liep door de jungle, tussen de bergen langs het spoor waar de trein naar aguas calientes ook over rijdt, best gek eigenlijk dat het normaal is om zo dicht en zelfs over het spoor te lopen. We zijn twee keer een trein tegen gekomen, maar die reed heel langzaam. Uiteindelijk begon het weer te regenen, tja het weer hadden we niet heel erg mee. Na 3 uur kwamen we aan bij Aguas Calientes waar we twee Nederlanders van de Colca Canyon tegen kwamen (super toevallig). Omdat wij met hen nog even stonden te praten waren we als laatste in het hostel en was er geen plek meer voor ons, waardoor we in een ander hostel moesten slapen. Omdat onze spullen met de trein vervoerd werden moesten we nog een uur op onze spullen wachten, wat best vervelend was, want we waren koud, nat en we konden nog niet douchen, maar we konden wel extra veel van de douche genieten, na 4 dagen eindelijk weer een echte douche. Om half 6 moesten we bij het andere hostel zijn en gingen we met z'n allen eten bij een restaurant. Iedereen kreeg nog een lunchpakketje, behalve wij, omdat wij in een ander hostel sliepen, fijn... Na het eten dus nog maar even boodschappen gedaan voor lunch en vroeg naar bed, want de volgende dag moesten we vroeg op.

Dag 58
Na 3 nachten in een tentje sliep een echt bed vannacht toch wel heel erg lekker weer. Vandaag was het zover, we gaan naar machu picchu :) Om kwart voor 4 ging de wekker en om half 5 hadden we met de groep afgesproken. De gids had de avond ervoor afscheid van ons genomen en bij machu picchu zou een andere gids op ons wachten voor een rondleiding. De weg naar machu picchu was vrij simpel, je moest gewoon de rest van de menigte volgen. Het was best een pittige wandeling. Een uur lang traplopen, daar kwam het eigenlijk op neer, eenmaal daar aangekomen wisten we waar we het de afgelopen dagen voor hadden gedaan. Machu picchu was echt fantastisch mooi. We kregen eerst een rondleiding van een gids die vanalles vertelde over de Inca's en machu picchu en daarna hadden we vrije tijd. De regen van de afgelopen dagen maakten nu plaats voor de zon. Het was af en toe een klein beetje bewolkt, maar we konden machu picchu perfect zien. Hier en daar liepen nog wat lama's, we probeerde nog een selfie te maken met de lama's, maar dat lukte niet helemaal ;) We hebben daar ergens in het gras nog een potje gekaard en zijn nog een stukje ophoog gelopen zodat we machu picchu van verder weg nog konden zien. DIt was een van de hoogtepunten van ons lijstje en dan is het altijd maar afwachten of het echt zo mooi is als je verwacht, maar dat was het zeker. De omgeving was mooi en het was heel gaaf om het nu eindelijk in het echt te zien. Om een uur of 3 (toen hadden we daar ruim 8 uur doorgebracht) zijn we met de bus terug gegaan naar Aguas Calientes.In de bus heb ik heel vast geslapen. Dit keer werd ik er alleen wel wakker van toen ik met mijn hoofd keihard tegen Milou haar hoofd aanknalde :p In Aguas Calientes hadden we met de twee Nederlandse vrouwen en de twee Denen (die hadden allemaal dezelfde trein terug naar Cusco) nog pizza gegeten en vervolgens naar de trein gelopen. Eenmaal in de trein viel ik bijna gelijk in slaap. Ik was zo moe.. Van de trein moesten we weer overstappen op de bus, waarbij letterlijk allemaal bordjes met namen stonden met wie je mee moest rijden. Alleen stond alleen Elise haar naam op een bordje, gelukkig na wat overleg wilde ze Milou en mij ook Wel meenemen. We namen afscheid van de rest, want die had een andere bus en in de bus konden we weer verder slapen. Eenmaal aangekomen in het hostel bleek er natuurlijk weer vanalles misgegaan te zijn. De 4-beddorm die ik geboekt had hadden ze maar voor 1 nacht voor ons gereserveerd, de volgende nacht, dus niet deze nacht. Uiteindelijk werden we dus in een 6-beddorm geplaatst, wat mij op zich niet heel veel uitmaakt, maar het was wel wéér misgegaan. Ik ben een beetje boos geworden en ja, boos worden helpt hie altijd, dus dat leverde ons wat korting op ;) Nu lekker lang slapen!!!

1. Henny Looijen:
    2 april 2017
    Hoi Pauline,
    Weer bedankt voor je verhaal en de mooie Foto's.
    Ik hoorde vanmiddag van je ouders dat je behoorlijk ziek bent geweest.
    Hopelijk gaar het nu weer beter.
    Liefs oma